Boström 42 Karinika

Valmistusvuosi: 1967

Sijainti: Torekov

Valmistaja: Boström

Hinta: 495 000 SEK

( 43 187 € / 322 035 DKK )

Myyty 2021-07-28

Tulosta

Karinika är en mycket vacker havskryssare av den klassiska skolan. Här är det bländande hantverk från Orust som vårdats ömt. Skönheten är odiskutabel!

Karinika, elle egentligen Karinika III, är en verklig "Gentleman's yacht", ritad av Bruno Boström och byggd i helt överdådig stil av Bröderna Gustavsson i Brattås.

Båten har bordläggning i mahogny ur samma stock och utan laskar. Borden är lagda på spant av ek. Båten byggdes åt sin första ägare och tillika beställare 1967 och nuvarande ägare är nummer tre eller möjligen nummer fyra. Även om skrovformer ändrats  (läs breddats, höjts och rätas upp till en mer deltaformat profil) för att nå max volym under däck, är det slående hur rymligt och trevligt det är under däck i Karinika. Allt är mycket varckert utfört och har hållit väl mot de utmaningar tidens tand har ställt.

På en 42-fots havskryssare från 1967 är det inte aktuellt med en akter-ruff, men väl en härlig kaptenskoj precis bakom navigationsplatsen som är en ståtlig inrättning i sig. Salongen är mycket trevlig och smart planerad, med en större rundad soffa om babord och en rakare soffa om styrbord. Emellan dessa finns ett stort bord att sitta vid i den rundade soffan. Bordet kan enkelt dubblas till ytan och den utfällda ytan hänger då en tamp i taket, vilket gör att det inte är någonting i vägen för benen för de som sitter vid bordet på styrbordssidan.

Båten är full av ytterligare smarta lösningar, bl a finns en verktygsavdelning i orginal under den uppfällbara nedgångstrappan. Både pentryt och toaletten är relativt rymliga även med dagens standard. Här finns även centrumlyft med sling!

På toaletten är handfatet och vad som ser ut som ett underlägg för tvål och liknande i konstnärlig emalj. Var annars hittar man det?

Motorn, en Volvo Penta MD22L från 1996, sitter i sin egen kupé under den aktre delen av babords soffa, dvs väl centrerad i båten för viktens skull. Sittbunnen är rymlig och skyddad med en rorsmans brunn i akterkant och en främre del som som är skyddad av en kapp, där luckan för nedgången är mittendelen. En mycket elegant lösning som också ger skydd även utan sprayhood.

Masten är i guldeloxerad aluminium och här finns både dubbla spinnakerbommar såväl som en jockeybom.

Notera att teakdäcket är nåtad med ljus nåt, något som idag är grejen på många nya superyachts i varmare vatten. Inget är väl egentligen helt "nytt".

Storsegel och genua är ca 8 år gamla och mycket sparsamt seglade sedan dess. Utöver detta finns ett flertal undanvindssegel, samt äldre storsegel och flera genua i fungerande skick.

Söker du en mycket elegant båt i lackad mahogny som också är påfallande funktionell utan att tumma på elegans och skönhet, då är detta båten för dig.



FAKTA

Årsmodell: 1967

Längd: 12,73 m

Bredd: 3, 45 m

Djup: 1,85 m

Motor: Volvo Penta MD-22L (1996)

Design: Bruno Boström




Båtagent vädjar till alla båtägare och spekulanter att följa Folkhälsomyndighetens rekomendationer, att avstå ifrån att uppsöka båt till salu om man ej är frisk, hålla avstånd och undvika beröring. Notera att köparens undersökningsplikt kvarstår.

Keskeiset tiedot: Boström 42 Karinika
Suunnittelia

Bruno Boström

Pituus

12.73 m

Leveys

3.45 m

Syvyys

1.85 m

Samanlaisia ​​myytäviä veneitä